Sesja 2: 12:00-12:20

IM Sala HS: Dominik Młynarczyk: Czterej ślepcy i słoń, czyli jak dziedziny matematyki wpływają na siebie


Kiedy słyszymy o sukcesach matematyki wyższej, padają słowa, takie jak "Riemann wykorzystał elementy analizy w swoim dowodzie o liczbach pierwszych" lub "dowód przypuszczenia Duffina-Schaefera wykorzystał teorię grafów". Co to jednak znaczy? W prezentacji chciałbym zawrzeć w jaki sposób matematycy łączą dziedziny matematyki i jak to jest powiązane z Richardem Feynmanem i historią o słoniu.

IM Sala WS: Michał Margos: Komputerowe generowanie niekonstruowalnych rysunków geometrycznych 

Rysowanie dobrych rysunków do zadań geometrycznych potrafi być uciążliwe, nawet z pomocą dodatkowych narzędzi. Ale czy musi być? Podczas prezentacji przedstawię alternatywną metodę narysowania dowolnego rysunku, niekoniecznie planimetrycznego.

II Sala 119 Kajetan Gułaj: Problem 100 więźniów

Łamigłówka 100 więźniów jest problemem matematycznym z zakresu teorii prawdopodobieństwa i kombinatoryki. Aby grupa stu ponumerowanych więźniów mogła przeżyć, każdy z nich musi znaleźć swój numer w jednej ze 100 szuflad. Zasady mówią, że każdy więzień może otworzyć tylko 50 szuflad i więźniowie mogą się komunikować tylko przed wejściem do zamkniętego pomieszczenia z szufladami. Wydawać się może, że więźniowie mają znikome szanse na przeżycie, jednak sprytna strategia daje im realną możliwość przetrwania."